خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / بلاگ / آیا خودارضایی حرام است؟ (بررسی 100% کامل)

آیا خودارضایی حرام است؟ (بررسی 100% کامل)

آیا خودارضایی حرام است؟ نظر دین اسلام درباره خودارضایی یا استمناء چیست؟ در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم و نظر چند تا از مراجع تقلید را هم بررسی خواهیم کرد.

آیا خودارضایی حرام است

استمناء و خودارضایی جزو آن دسته از کارهاست که در جوامع امروزی بسیار زیاد دیده می‌شود. این کار در ادیان مختلف احکام متفاوتی دارد و در اسلام، عملی ناپسند و زشت است. در این بین برای بسیاری از کاربران، این سوالات مطرح است که آیا خودارضایی به مقدار کم نیز گناه‌آلود است؟ آیا خودارضایی در زنان حرام است؟ آیا استمناء و خودارضایی گناه کبیره است؟ این نوع سوالات بحث‌هایی را میان برخی افراد و علمای دین ایجاد کرده است که آیا واقعا خودارضایی عملی حرام است یا خیر؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ کاملی بدهیم تا شما را از دیدگاه اسلام در این زمینه مطلع کنیم، پس با ما همراه باشید.

تعریف خودارضایی

خودارضایی را می‌توان کسب لذت جنسی شخصی و رسیدن به ارگاسم، یا همان اوج لذت جنسی به دست خود فرد تعریف کرد. به طوری که انسان با خودش کاری کند تا از او منی بیرون آمده و دچار انزال شود. خودارضایی در واقع  یکی از راه‌های انحرافی در ارضای میل جنسی بوده و نه تنها باعث آسیب‌های جسمی می‌شود، بلکه فرد را در معرض آسیب‌های جدی روحی و روانی نیز قرار می‌دهد.

نظر اغلب مراجع تقلید شیعه در زمینه با حرام بودن خودارضایی و استمناء

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به فردی که درباره حرام بودن استمناء از او سوال کرده بود؛ پاسخ داده است که استمناء یا همان خودارضایی، عملی است که در آن انسان با خودش کاری می‌کند تا شهوتش تحریک شده و منی از او بیرون آید. خودارضایی جزو اعمال حرام و گناهان کبیره است که عوارض نامطلوبی در دنیا و آخرت برای افرادی که آن را انجام می‌دهند دارد. این کار همچنین ضررهای زیادی بر جسم و روح انسان وارد می‌کند و در دراز مدت افراد را با افسردگی و سایر بیماری‌ها همراه می‌سازد.

از این رو لازم است کسی که مرتکب خود ارضایی شده، توبه کند و از خدای خود طلب عفو و بخشش نماید. اگر واقعا توبه کند و تصمیم بر ترک این عمل زشت و قبیحانه بگیرد، خداوند نیز او را خواهد بخشید. به یاد داشته باشید یکی دیگر از مواردی که مهر تایید بر حرام بودن خودارضایی است، استحمامی است که پس از انجام آن واجب می‌باشد و در صورتی که فرد انجام دهنده این کار غسل نکند، نمی‌تواند نماز و روزه را به جا آورد. در همین راستا لازم است بدانید که مراجع دیگر شیعه از جمله «آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی، آیت الله سید علی خامنه‌ای، آیت الله عبدالله جوادی آملی، آیت الله سید علی حسینی سیستانی، آیت الله جعفر سبحانی تبریزی، آیت الله حسین نوری همدانی، آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی و آیت الله سید موسی شبیری زنجانی» نیز معتقد به حرام بودن خودارضایی و استمناء هستند.

آیا در بین مراجع دینی شیعه فردی وجود دارد که استمناء را حرام نداند؟

به طور کلی عمل استمناء، عملی است که هم از نظر علمی به بدن آسیب می‌رساند و هم از نظر شرعی باعث سست شدن اعتقادات شما خواهد شد. این تصور که از واقعیت فرار کرده و به دنبال راهکارهایی برای غیرگناه دانستن این عمل باشید، کاملا تصور پوچ و اشتباهی است. متاسفانه برخی از افراد هنوز هم فکر می‌کنند که نظر مراجع درباره استمناء با دیگری متفاوت است و از این رو در پاسخ به این سوال که «آیا در بین مراجع دینی شیعه فردی وجود دارد که استمناء را حرام نداند؟» وقت زیادی را صرف می‌کنند. این دوستان باید بدانند که از نظر تمام علمای شیعه، خودارضایی جزو گناهان بزرگ و کبیره می‌باشد و هیچ مرجعی نسبت به این عمل، فتوای مثبتی ارائه نکرده است.

چرا خودارضایی حرام است؟

اگر شما هم از مشکلات ناشی از خودارضایی به طور کامل مطلع باشید، جواب این سوال که چرا خودارضایی حرام است برایتان روشن می‌شود. خودارضایی عملی زشت است که آسیب‌های شدیدی را به افراد وارد می‌کند. این آسیب‌ها در سه زمینه جسمی، روحی و اجتماعی دیده می‌شود. در این قسمت قصد داریم به مضرات استمناء اشاره کنیم تا دلیل حرام بودن آن را بدانید.

مشکلات جسمی

اگر بخواهیم به آسیب‌های جسمی و فیزیکی خودارضایی اشاره کنیم، می‌توان گفت که این عمل موجب ایجاد ضعف و تحلیل در قوایِ جسمانی افراد، ایجاد ضعف در سیستم بینایی و کاهش تمرکز چشمی، آسیب پذیر شدن بدن در برابر بیماری‌ها، آسیب به دستگاه تناسلی و ایجاد مشکلات جنسی، ایجاد آسیب در مراکز عصبی و غدد مغز، کم خونی و تالاسمی، کم اشتهایی و مشکلات مربوط به گوارش، کم خوابی و اختلال شدید در خواب، تنگی نفس، سر درد و سرگیجه در موارد حاد، پیدایش تغییرات در نخاع و شکل ظاهری بدن افراد می‌شود.

مشکلات روحی و فکری

محدوده مشکلات روحی و فکری که بر اساس خودارضایی و استمناء به وجود می‌آید، بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که شما تصور می‌کنید. مشکلاتی مثل ضعف حافظه، حواس پرتی و ناتوانی در تمرکز فکری، ایجاد احساس اضطراب و استرس شدید، افسردگی حاد و مداوم، ایجاد پرخاشگری و بداخلاقی همیشگی، ایجاد احساس یأس از زندگی و ناامیدی در کار، از بین رفتن قدرت ایده‌پردازی و بسیاری از توانایی‌ها و استعدادها، عدم میل به تحصیل و تحقیقات علمی و به طور کلی فعالیت‌های فکری، بی‌احساسی نسبت به مسائل، ایجاد احساس خجالت، حس‌عدم اعتماد به نفس و احساس حقارت و ضعف اراده، از بین رفتن اعتقادات و علایق شخصی و احساس گناه و عذاب وجدان همیشگی؛ جزو مواردی هستند که در نهایت افراد معتاد به این عمل با آن‌ها روبه‌رو خواهند شد.

مشکلات اجتماعی

علاوه بر مشکلات جسمی و روحی، خودارضایی و استمناء باعث رسیدن به بن بست اجتماعی در افراد می‌شود؛ یعنی فرد به نقطه‌ای می‌رسد که در جامعه هیچ ارزشی نداشته و نابود شدن زندگی شخصی وی، به زندگی اجتماعی او نیز آسیب می‌رساند. از جمله مشکلات اجتماعی خودارضایی می‌توان به بی‌آبرویی و از بین رفتن احساس حیا، ظهور مشکلات خانوادگی و شخصی، انزوای شدید و طرد شدن از جامعه و مشکل در زمینه دوست یابی، مشکلات شدید در زمینه ازدواج، بی‌میلی نسبت به ازدواج و تأخیر در انجام آن، بی‌میلی و بی‌حسی نسبت به همسر، ناسازگاری خانوادگی و سرد بودن در کانون خانواده، ناتوانی در برابر مشکلات پس از ازدواج، جدایی و متزلزل شدن کانون خانواده، عدم علاقه نسبت به فداکاری و خدمت به هم‌نوعان، ایجاد مشکلات اجتماعی برای خانواده و نوامیس دیگران، آسیب‌های مرتبط به تجاوز کودکان و حسادت و بدبینی نسبت به مردم، اشاره کرد.

احادیث در زمینه استمناء و خودارضایی

سخنان و احادیث زیادی درباره زشتی عمل استمناء و حرام بودن آن وجود دارد. خودارضایی جزو اعمالی است که از گذشته تاکنون گریبان گیر بخش اعظمی از جوامع شده و از این رو بزرگان دین توجه ویژه‌ای به آن داشته‌اند. در این بین پس از قرآن کریم، مهم‌ترین منبعی که می‌توان به آن استناد کرد، سخن امامان (ع) و پیامبر اکرم (ص) است. در این قسمت پنج حدیث از این افراد در زمینه با خودارضایی را برای شما عزیزان آورده‌ایم.

امام صادق (ع): در روز قیامت خداوند با شخص خودارضا گفت و گو نمی‌کند و از چشم خدا می‌افتد.

پیامبر اکرم (ص): لعنت خدا و ملائکه خداوند و تمام بشر بر شخص خودارضا.

پیامبر اکرم (ص): کسی که خودارضایی می‌کند، ملعون است.

امام صادق (ع): خودارضایی گناه بزرگی است که خداوند در قرآن از آن نهی فرموده است.

امام صادق (ع): برای کسی که خودارضایی کند، در قیامت عذاب دردناکی در نظر گرفته شده است.

منابع این احادیث موثق بوده و اعتبار تاریخی بالایی دارد.

مواردی که اسلام و قرآن آن را در رابطه با خودارضایی و استمناء حرام دانسته‌اند

حرام بودن خودارضایی

همان‌طور که گفتیم، نظر تمام مراجع نسبت به استمناء و خودارضایی یکی بوده و همه این افراد معتقدند، افرادی که این کار را می‌کنند دچار مصیبت بزرگی می‌شوند. مواردی که در پیرامون این مسئله وجود دارد گاهی برای برخی از افراد این سوال را به وجود می‌آورد که «آیا من در حال انجام عملی حرام هستم یا خیر؟»؛ همین سوال اگر به درستی پاسخ داده نشود، زمینه‌ساز گناهان بزرگ‌تر خواهد شد. از این رو در این بخش تصمیم گرفته‌ایم به مواردی که اسلام و قرآن آن را در رابطه با خودارضایی و استمنا حرام دانسته‌اند اشاره کرده، تا اگر در هر کدام از آن‌ها قرار گرفتید بدانید که دچار گناه بزرگی شده‌اید. این موارد عبارتند از:

  • خروج منی بر اثر صحبت تلفنی با همسر.
  • استمناء با استفاده از قدرت تخیل (شایع‌ترین نوع استمناء در میان جوانان).
  • استمناء برای فرار از زنا و ارتباط با نامحرم.
  • استمناء با استفاده از افکاری که به صورت ناخودآگاه باعث انزال فرد می‌شود.
  • هرگونه صحبت غیرحضوری با همسر که باعث تحریک جنسی و انزال شود.
  • استمناء با رضایت و یا بدون رضایت همسر در هر دو صورت حرام است.

و موارد دیگری که می‌بایست جهت اطمینان بیشتر از مراجع خود سوال کنید.

استمناء و خودارضایی در چه صورتی حرام نیست؟

مواقع خاصی وجود دارد که خودارضایی در آن‌ها عمل حرامی نیست. این موارد را در این قسمت آورده‌ایم:

  • در صورتی که برای آزمایش اسپرم و موارد پزشکی باشد.
  • در مواقعی که ضرورت و حتم وجود داشته باشد.
  • انزال در خواب و مواقعی که فرد بدون اراده و قصد دچار انزال می‌شود.

و موارد استثنایی که ممکن است در شرایط بسیار خاص رخ دهد.

جمع‌بندی نهایی حرام بودن خودارضایی

سوالی که برای بسیاری از افراد به خصوص جوانان وجود دارد، این است که آیا انجام عمل خودارضایی حرام بوده و گناه است؟ در جواب این دوستان، ما این مقاله را تهیه کردیم و در انتها نیز پاسخ این دوستان را به احادیث و کتب ارجاع می‌دهیم. اگر بخواهیم به طور کلی پاسخ این سوال را بدهیم، می‌توان گفت از نظر اسلام خودارضایی یا استمناء حرام و گناه بزرگی است که در این بین فرقی میان دختر و پسر وجود ندارد. در همین راستا قرآن کریم می‌فرماید: هر کس از راهی غیر از همسرش شهوت خود را دفع نماید، از تجاوزکاران است. این یعنی حکم الهی، افرادی که خودارضایی کرده و از این طریق شهوت‌ خود را برطرف می‌کنند، جزو متجاوزان می‌داند. پیامبر اکرم (ص) نیز در این باره دارای حدیثی است. وی فرمود: هر کس شهوتش را با دست و هر طریق دیگری غیر از مسیر طبیعی و ازدواج دفع نماید، مورد لعنت و نفرت خداوند است.

پس نظر پیامبر نیز بر قباحت استمناء، همانند نظر قرآن کریم می‌باشد. امام صادق (ع) نیز در جواب فردی که از او پرسیده بود آیا خودارضایی حرام است پاسخ داده: خودارضایی یا دفع شهوت از غیر مسیر طبیعی، از گناهان بزرگ است. از این رو باید بدانید که خداوند با نظر رحمت به فرد استمناء کننده نمی‌نگرد و از آنجایی که خودارضایی جزو افعال حرام اسلام است، عملا افرادی که این کار را می‌کنند عصیان‌گر بوده و با فرمان حق تعالی مخالفت دارند. به یاد داشته باشید کم و زیاد این فعل زشت نیز در حکم اصلی تفاوتی ایجاد نمی‌کند و این درست نیست که تصور کنید چون به مقدار کم خودارضایی می‌کنید، پس مشکلی از نظر اسلام و شرع ندارد.

هر مقدار به اندازه خود گناه است و هرچقدر بیشتر آن را تکرار کنید، گناه‌تان سنگین‌تر خواهد شد. از این رو عمل خودارضایی هم از دیدگاه قرآن کریم و هم از نظر بزرگان اسلام عملی قبیحانه و زشت است که انجام آن، فرد فاعل را از الطاف الهی دور می‌کند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به خودارضایی و استمناء اعتیاد دارند، بهتر است هرچه سریع‌تر روش‌های ترک خودارضایی را دنبال کنید تا دچار گناه نشوید. امیدواریم مطالب گفته شده نظرتان را جلب کرده باشد. شما می‌توانید سوالات و دیدگاه‌های خود را از طریق بخش نظرات به اطلاع ما برسانید.

بنر

اشتراک در
اطلاع از
guest
217 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

 تنها راز اصلی ترک سریع خودارضایی 

 صد در صد تضمینی

اگر بابت انجام خودارضایی احساس گناه داری، پس وقتشه روی دکمه قرمز زیر کلیک کنی و مسیر ترک خودارضایی رو شروع کنی

میخواهم خودارضایی را ترک کنم
close-link